czwartek, 24 lutego 2011

Chusta Revontuli - polski przekład wzoru

Zgodnie z obietnicą serwuję wam kolejne tłumaczenie - tym razem wędrujemy na północ: do śnieżnej Finlandii, gdzie AnneM zaprojektowała swoją Zorzę Polarną, czyli bardzo popularną na Ravelry chustę Revontuli. Wzór na ten bardzo efektowny dodatek jest zaskakująco prosty i każda, nawet początkująca dziewiarka, może się go podjąć. Poniżej znajduje się link to opisu projektu po polsku w formacie .pdf - można go ściągnąć i wydrukować.



Ponieważ mam na koncie realizację tego wzoru, podzielę się kilkoma wskazówkami dla osób, które chciałyby się w niego pobawić:
  • w tym projekcie najlepiej sprawdzi się włóczka z włókien naturalnych, które dobrze się zblokują,
  • i tak pofarbowana, żeby wychodziły z niej szerokie pasy poszczególnych kolorów - wraz z poszerzaniem się chusty, pasy będą coraz węższe,
  • w miejscach dodawania oczek w opisie pojawia się skrót M1, który oznacza, że nie dodaje się oczek przez narzut, lecz z podniesionej nitki - tu możesz zobaczyć, ja się to robi M1R i M1L (na filmach nitka bieżąca trzymana jest inaczej, ale wszystko widać).
Pozostaje tylko zaopatrzyć się w pasiastą włóczkę w ulubionych kolarach. Powodzenia! :)

---------------------------------------------------------------------
Healthy, włóczka, z której zrobiłam swoją chustę, to Angora Special BD firmy Alize w kolorze 1560 - bardzo podobna do tej, którą znalazłas w Biferno, ale znacznie cieńsza i jej skład to w 60% moher i w 40% akryl. Myślę, że cienka włóczka jest do tego projektu lepsza niż gruba, bo chusta wychodzi dość duża. Nie musi być jednak bardzo cieniutka, możesz spokojnie zakupić dowolną włóczkę, do której polecany rozmiar drutów to ok. 3 mm i powinna się sprawdzić, przy czym lepiej wybrać taką, która ma więcej niż 60% naturalnego włókna (wełny, moheru, bawełny itd.) - inaczej będzie się kiepsko blokować, a od blokowania zależy połowa efektu. Oczywiście, możesz też użyć grubszej włóczki, np. typu sport albo jeszcze grubszej, i według tego samego wzoru wykonać np. narzutę na sofę. :)

17 komentarzy:

anust pisze...

też mam na nią ochotę, tylko czasu nie mam:(

Terra pisze...

Dzięki za opis. Ta chusta tak mi się podoba, że postaram się ją popełnić. Może mi się uda. Włóczkę już mam.
Pozdrawiam:)

Anonimowy pisze...

Bardzo dziękuję za opis. Idealny:) Bez najmniejszych problemów zrobiłam chustę z Magica. Pozdrawiam. Kasia

Healthy pisze...

Dzięki za wytłumaczenie - mam naprawdę ochotę na zrobienie takiej chusty (co pewnie zajmie mi z 3 lata), więc porozglądam się za niteczką uwzględniając Twoje sugestie. Jeszcze raz dzięki.

Wioletta G pisze...

Dziękuję z tłumaczenie. Pozdrawiam:)

hellishangel pisze...

Dziekuje bardzo za opis tej cudownej husty. Mam pytanie. Pole szare w rzędach pzrzystych przerabiamy na prawo, a w rzedach nieparzystych przerobić je na prawo czy na lewo? Za odpowiedź bardzo dziękuję :)

hellishangel pisze...

przepraszam za byka ;) oczywiście powinno być chusty

hellishangel pisze...

Moze miałby ktoś jakieś schematy jak wykonać oczka oznaczone skrótem Y i V. Jestem poczatkująca i mam z tym problem.

kai pisze...

hellishangel, Y i V to sposoby na dodanie oczka w taki sposób, żeby nie powstała przy okazji dziurka w dzianinie. Żeby przerobić Y i V nie wkłuwasz drutu w oczko, tak jak robisz normalnie, tylko pod pierwszą nitkę, która przebiega pomiędzy oczkami, czyli pomiędzy drutami.
Na tym filmiku jest pokazane, jak to należy zrobić: pierwsza część to Y, a druga o V: http://www.youtube.com/watch?v=gGbOiIvWLjc&feature=related :)

A pole szare przerabia się na lewej stronie razem ze wszystkimi oczkami na lewo, tylko oczka brzegowe przerabia się zawsze na prawo.

Pozdrowienia :)

hellishangel pisze...

Dziekuję bardzo za pomoc. teraz juz wiem o co chodzi. Zobacze jeszcze jak mi pójdzie z innymi oznaczeniami, bo dopiero zrobiłam 10 rzadków na próbnej włóczce akrylowej. Chciałam sie zapytać ile musze na te chustę kupić motków włóczki Angora Special BD? Na jakiej grubosci drutów najlepiej zrobic hustę? Czy druty z żyłką o długosci 80 cm wystarczą?
Przepraszam najmocniej za tyle pytań i zawracanie głowy.

kai pisze...

Akurat tej włóczki jakoś szczególnie na ten wzór nie polecam. Ma stosunkowo dużo akrylu i przez to kiepsko się blokuje (żeby uzyskać odpowiedni efekt - powiedzmy "gwiazdy" - trzeba użyć żelazka, a to trochę ryzykowne i jeśli nigdy wcześniej w ten sposób nie blokowałaś, lepiej najpierw o tym poczytaj i poeksperymentuj z blokowaniem na małej próbce, żeby potem nie było żal całej chusty). Ale jeśli zależy Ci właśnie na Angorze Special, to kup dwa motki: z jednego Revontuli też wyjdzie, ale nie przerobisz całego wzoru i chusta będzie raczej średniej wielkości. Ja robiłam chustę z tej włóczki na drutach 5 mm i jestem zadowolona z efektu, taki rozmiar pasuje do tej włóczki. Nie pamiętam, jakiej długości żyłkę używałam, myślę, że ok. 100 cm (razem z drutami); 80 cm to może być tak na styk.
:)

hellishangel pisze...

a jaką włóczke byś poleciła początkującej dziewiarce na tę chustę (najlepiej taką pasiastą), tak by dobrze i prosto się zblokowała?

kai pisze...

Ładne Revontuli widziałam wydziergane z włóczek Regia hand-dye Effect (zamotane.pl lub e-dziewiarka) i z Kauni (trzeba kupować w zagranicznych pasmanteriach). Właśnie sobie też przypomniałam, że na blogu dziergamsobie.blogspot.com są piękne Revontuli z włóczki Alize -- może zapytaj ją, jak ona blokuje swoje chusty z tej włóczki i wtedy problem się rozwiąże :)

hellishangel pisze...

Dziękuję :). Wybiorę którąś z polecanych przez Ciebie włóczek. A co z oczkiem brzegowym tej chusty? Jak robię po prostu oczka prawe to na brzegach powstają takie brzydkie supełki. Mało atrakcyjnie to wygląda :(. Czy w chuscie mozna zrobic oczko brzegowe przekładając pierwsze oczko bez przerobienia na drut?
Na dodatek zauwazyłam jeszcze jeden problem. Jak mniemam w miejscu przerobienia oczek oznaczonych jako V powinny powstać dziury. U mnie dziury powstają tylko w oczkach przerabianych pod koniec rzędu, a w tych z początku (trzecie oczko) nie powstaje dziura tylko dzianina jest gładka. Czemu tak sie dzieje? Obydwa oczka robie identycznie. Juz nawet luźno próbowałam robic i nic.
I juz ostatnie pytanie. Czy chusty robi sie lużno czy ścisło?

kai pisze...

Oczka brzegowe w tej chuście robi się po dwa z każdej strony (to te iksy obok liczby oznaczającej numer rzędu). Nie pamiętam już dokładnie, jak sama robiłam tę chustę, ale chyba pierwsze oczko przekładałam, a potem jedno (lub dwa, mogłam dodać sobie jeszcze jedno oczko brzegowe) przerabiałam na prawo.
Natomiast tam, gdzie jest oznaczenie V, tak samo jak tam, gdzie jest oznaczenie Y, nie powinny powstawać żadne dziurki -- właśnie dlatego nie dodaje się tam oczek przez narzut tylko metodą "spod nitki". Nie umiem Ci powiedzieć, dlaczego w jednym miejscu powstają u Ciebie dziury, a w drugim nie. Podejrzewam jednak, że przy przerabianiu oczka z podniesionej pętelki możesz wkłuwać drut ze złej strony tej pętelki -- obejrzyj jeszcze raz uważnie film z linku (inne filmy są podlinkowane w poście: M1L i M1R). Drut w jednym przypadku wkłuwa się z przodu pętelki, a w drugim z tyłu, tak żeby powstało oczko przekręcone odpowiednio na prawo lub na lewo, dzięki czemu nie ma dziury, a dzianina dobrze się układa.
Dziury mają powstać tylko tam, gdzie robi się narzut, czyli tam, gdzie na schemacie jest kółko.
Ja dziergam chusty raczej luźno, ale to dlatego, że tak mi jest wygodnie, a podejrzewam, że każdy dzierga tak, jak to robi zazwyczaj, może tylko nieco luźniej.

Bryzeida pisze...

Niezwykłe uczucie! Znalazłam u BogaczKi taką chustę i stwierdziłam, że poszukam wzoru - do tej pory popełniłam jedynie Gail - i to właśnie z tej włóczki, którą tu prezentuje Pani na Chusice Revontuli. Pozdrawiam.

Bryzeida pisze...

http://druterele.blogspot.com/2012/05/komunijny-przerywnik-w-relacjach-z.html skończyłam wersję mini. Dziękuję za tłumaczenie wzoru.
Pozdrawiam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...